måndag 26 september 2011

Hund, hund och hund

I fredags var jag och min sambo ner till Ale och hämtade hem lilla Krokasmedens Ros på prov. En åttamånaders malletik. Har funkat bra än så länge även om min sambo tyckte att det blev lite lite sömn inatt =) är det inte den ena av hundarna som gör nåt så är det den andre han tyckte att de höll på hela tiden vilket jag inte riktigt kan hålla med om men kan också somna om på två röda så jag ska nog inte uttala mig för mkt heller.
Har mesta dels bara gjort en långpromenad om dagen plus korta rastningsturer. Fokus har under helgen legat på kontakt och relation. Vilket jag tycker har funkat lysande , har kört några kortare klickerpass med stabil ögonkontakt klick och godis. Gamar lite över godiset ibland men börjar lära sig att det tar bara längre tid att få godiset så när jag klickatränade henne satt hon lugnt och vänta. Kan ha lite att göra med att den svarta för tillfället var instängd i sovrummet =).

På dagens lilla promenad (djupdalsleden vid jössestugan) ska vi inte göra om 7 km lång enligt vandringsledsinformationen men de missa att skriva dit att 8 km av den var uppför!!!!!!!!

Lilla Ros lärde sig även att allt som är vitt på marken inte är snö. =) Skulle passera en skogsbäck där det hade blivit en liten fördämning och "dammen" var täckt med vitt skum så det lilla pyret hoppar rätt ut och försvann sen under vattenytan. Men simma sen till kanten och upp så det gick ingen nöd på henne. Längre in på leden så blir hon ståendes i en uppförsbacke och jag ser bakifrån att hon är lite rädd och skeptisk men samtidigt nyfiken. Funderar på vad hon hittat när jag kommer fram ser jag att det rinner vatten på stigen och just där hon stoppat så bildas det vitt skum av vattnet. Så jag bara stannar och avvaktar tills hon låter sin nyfikenhet ta överhanden och vågar nosa på det där vita äckliga som för en liten stund sen ville dränka henne.
Fick några till sånna ställen på vägen och det var super för tillslut brydde hon sig inte alls utan bara klev runt det hela.
På slutet mötte vi en kille på stigen så jag gjorde en liten inkallning på Ros som var framför och inte hade märkt killen ännu (snygg vakthund) =) så hon kom så snällt och blev uppkopplad innan hon ens fatta att det var nån mer människa i skogen =).


Den lilla rundan tog lite längre tid än jag tänkt mig så nu är vi rätt möra alla tre fast vi tog vägen om min sambos jobb och duschade de två fyrbenta med vattenslangen i deras tvätthall. Ros kliv in och sa tjena här kommer jag. Duschen var inte lika rolig men helt acceptabelt.

2 kommentarer:

  1. Tjenis! Kul att du bloggar, hoppas det blir många härliga inlägg :-) folk sitter mest på fejjan numera men det är inte samma sak som att sätta sig me en mugg te o mysa o läsa bloggar :-)

    Hoppas att ni funkar me lilla Ros,

    Ha det bäst

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att läsa om dig och dina hundar :)

    SvaraRadera