söndag 21 juni 2009

Fördelar och nackdelar med förkylning

Japp som amen i kyrkan så insjukna jag efter jag hade kommit hem från värmland. Som vanligt SUCK. vi ska ändra lite i mitt boende nästa gång och se om det hjälper annars är det busungarna som gör faster sjuk varje gång hon är där och pussar på dem.

Febern gjorde att jag tyvärr inte kunde medverka på den fest jag var bjuden till så midsommar tillbringades i soffan med thekoppen i högsta hugg.
Glana på dumburken och lät tankarna sväva fritt........ hundträning jajamen

Inkallning med stå.....hur katten får jag till den med Azzie funderar på att testa med target ???
bra eller ren dumhet???? kommentera tack

Sen fundera jag på om man skulle försöka få till godkänt i lägreklass men det kräver att jag får upp tempot på spårarbetet ....nån som har lust att komma med goda råd och kanske göra oss sällskap en tur eller två i skogen???

2 kommentarer:

  1. Impulsen att snabbt stanna då stoppsignalen kommer måste vara positiv och löna sig för hunden. Hundar är individer och behöver olika mycket retning för att reagera och lyssna på sin förare. Vi vill att hunden ska vara stark och självständig, men ändå kunna ta direktiv!
    Ett sätt att träna in detta är att så fort signalen kommer sker något roligt, en boll viner i luften och hamnar mot hunden. Om hunden i det läget knallapporterar tycker jag är oviktigt. Låt hunden förknippa signalen med "lattjo lajban" och att detta roliga kommer från dig. Jag vet att det finns delade meningar om denna lek, men detta är ett sätt som fungerar för mig och mina hundar.
    Låt hunden vara ute på hopp och lek, gör plötsligt en stoppsignal och så fort hunden tittar på dig, kasta en boll som den får fånga i luften. Kräv givetvis en korrekt inleverering.
    Även under ett normalt träningpass då du skickar hunden på dirigering, kan du när du känner att det behövs motivera din hund med ett överraskande kast.
    Om hunden förknippar signalen med att du bidrar med något roligt och motiverande så kommer den att vilja lyssna på dig.
    När du har gjort denna lek under en period, ska du kräva att hunden ej knallar direkt utan avvaktar ditt kommando. Kasta inte iväg "bollen" för nära hunden utan en bit ifrån den. Därefter ger du till exempel ett sidotecken.
    Försök att få snabbhet och flyt i träningen och i dina direktiv för att göra arbetspassen roliga och motiverande för hunden. Ni ska arbeta tillsammans och det ska inte behövas skrik eller högröstade kommandon för att hunden ska lyssna. Jag tror säkert att du kommer att lösa detta.

    SvaraRadera
  2. Hmmmm....
    Vi kanske kunde göra en tur ut i skogen med några spår i veckan som kommer, jag vet en till som behöver öka på farten. Vi kan väl höras av på måndagskväll.

    SvaraRadera